Мій досвід

Повноцінними є тільки ті знання, 
які дитина здобула власною активністю.
                                                                                                                     Йоганн Песталоцці
Актуальність
Школа майбутнього… Якою вона повинна бути? Сучасні суспільно-економічні відносини змушують людину виявити активну життєтворчість, мобільність, самостійність. Наразі мова йде про постійне самовдосконалення особистості, яка може керувати швидко змінюваними процесами в навколишньому середовищі, а не залежати від них, адже вперше в історії людства «покоління ідей і речей змінюються в часі швидше, ніж покоління людей» ( Е. Тоффлер).
У такі складні часи, коли відбуваються зміни в людській свідомості, майбутнє нашої держави потребує людей нової генерації, з прогресивними поглядами та креативними ідеями. Формування такої особистості в повній мірі залежить від традицій навчання.
На жаль, стрімкий розвиток породжує занепад здобутків минулого. Не можна забувати про такі якості, як: повага, любов, співпереживання. Саме над цим і повинна працювати школа майбутнього. Адже одним із важливих завдань, які необхідно вирішити на шляху українського національного відродження, - це, як зазначав І.Огієнко, «виховання в українців високої, священної любові до своєї Батьківщини — України».
Щоб сформувати єдність думки, необхідна взаємодія. Адже істина народжується у співпраці. Тому тема досвіду Бабенко Лесі Олексіївни «Патріотичне виховання на уроках української мови та літератури з використанням інтерактивних методів навчання» є цілком актуальною.
Науково-теоретична база
 У роботі Леся Олексіївна користується науково-теоретичним досвідом  О. І. Пометун, Л. І. Пироженко(інтерактивні технології), О. М. Пєхоти, (освітні технології), І. Г. Єрмакова, (компетентнісний підхід до навчання), Г.Р. Передрій (використання ігрових форм роботи), Дж. Дьюї (проблемне, проектне навчання). На уроках застосовує мультимедійні технології тощо.
Патріотичне виховання – важлива віха в формуванні світогляду учня. Тому вчителька користується педагогічним досвідом та ідеями відомих педагогів: А.С. Макаренка, І. І. Огієнка, В.О. Сухомлинського.
Виховуючи людину, необхідно пам’ятати, що потрібно сформувати особистість нової формації, майбутній інтелектуальний потенціал країни, її патріота. Для втілення цієї мети вчителька спирається на «Концепцією національно-патріотичного виховання молоді».
Сутність досвіду
Педагогічна ідея, як вважає Леся Олексіївна, - «думка, з якою вчитель прокидається і лягає спати. Квітка, що сяє в помислах учнів».
Учителька формує життєтворчу особистості з стійкими патріотичними поглядами, яка готова до співпраці, творча, використовує знання в майбутньому, високоосвічена, генерує нові ідеї, активна, комунікативна, креативна, шанує свій рідний край, традиції
Макаренко говорив: «Кожний виховний крок у нас повинен бути пронизаний патріотичним вихованням». Саме тому Леся Олексіївна «крапельку до крапельки наповнює душі дітей думкою про Батьківщину.»
Інновацією вчительки є те, що до розділів підручника, мови та літератури, вона підібрала патріотичні теми(«О рідне слово, хто без тебе я? » Д.Павличко, «Батько й мати – два сонця гарячих» В.Крищенко, «Україно! Ти для мене диво!» В.Симоненко, «Великий Перевіз – село моєї долі» П.Зуб та ін.), які варіюються та змінюються, відповідно до програми та класу вивчення предмета.
Виховна мета уроку – сформувати особистість з стійкою національно-патріотичною свідомістю. Тому всі вправи, завдання, ігри, які розроблені Лесею Олексіївною, нагадують про значення та розвиток української мови, про рослинні та державні символи, про цінність родини, повагу до батьків, про свята, традиції та побут рідної землі, географічне положення, історію та культуру України, а також все про маленьку Батьківщину (село  Великий Перевіз та інші населені пункти району).
Наочний матеріал, практичні завдання – все розроблено відповідно до поставленої мети.
Учителька на початку уроку проводить «Патріотичну хвилинку». Часто учні працюють з газетами рідного краю, фото- , відеозразками. Дидактичний матеріал та оформлення класу відповідає патріотичній темі.
На уроках учні створюють проекти, «Захалявні книжечки», «Путівники» Вони структуруються відповідно до патріотичної теми. Спочатку вчителька консультує, допомагає в роботі. Надалі учні створюють до кожного уроку свої проекти, які вкінці теми озвучуються та оцінюються.
Часто вчителька створює ситуації успіху, заохочуючи вихованців до дії. Використовує текстоцентричну технологію. Під час роботи з текстом, зокрема поетичними творами, Леся Олексіївна не читає, а проспівує матеріал, з яким працює клас. Це налаштовує на потрібний лад та створює необхідний настрій, що сприяє результативній роботі.
 У сучасному світі, де кількість інформації зростає з шаленою швидкістю, людині потрібні знання на рівні ідей і концепцій.  У школі потрібно сформувати особистість, яка вміє функціонувати в соціумі. Саме тому Бабенко Леся Олексіївна використовує на уроках інтерактивні методи навчання, реалізуючи навчальну та розвивальну мету.
«Один розум добре, а два краще»,- народна мудрість. У класі часто є діти, які активні, можуть обґрунтувати свою думку, а інші - вагаються, не знають відповіді. Тому уроки Леся Олексіївна будує на підставі рівноправного партнерства і спілкування з використанням інтерактивних форм та методів.
Інноваціями в роботі є авторські інтерактивні ігри:  «За двома зайцями», «Долонька до долоньки», «Лотерея», «Місце для нотки», «Спитай однокласника», «Полікуй деревце», «Осіннє дерево» тощо, а також урок з елементами лялькової вистави.
Гра «За двома зайцями». На урок запрошуються старшокласники, які виконують ті ж завдання, що, наприклад, п’ятий клас. Створюється експертна група, яка погоджується з виконаним завданням першої чи другої команди. Переможці вкінці отримують або оцінку, або іншу винагороду.
Гра «Долонька до долоньки». На долоньках записані завдання, які потрібно прикріпити у відповідне місце. Після виконання вправи, діти один одному потискають руки і бажають успіхів у навчанні.
Гра «Спитай однокласника». Леся Олексіївна, під час відповіді біля дошки, дозволяє скористатися учневі підказкою однокласників.
Учителька часто ставить проблемні питання, збагачує мовлення учнів
(«Хвилинка тлумачення»). Діти працюють з картками оперативного контролю, розв’язують ребуси. Не забуває Леся Олексіївна і про здоров’я своїх вихованців. Часто проводить авторські фізкультхвилинки, рухливі ігри.
При застосуванні інтерактивного навчання Леся Олексіївна зустрічається з певними труднощами. Адже потрібно змінити все життя класу, багато часу витрачається для підготовки як учнів, так і вчителя. Саме через це впровадження інтерактивного навчання відбувається поступово, «від простого до складного», паралельно застосовуючи як фронтальні, так і групові методи.
На уроках діти ознайомлюються з «Правилами роботи в групах», оцінюють свої вміння. І якщо на перших заняттях учні пасивні, виникає багато питань – то надалі вони все більше виявляють ініціативу.
Використання інтерактивних технологій – не самоціль. Це лише спосіб створення атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співпраці, розумінню та доброзичливості, дає змогу по-справжньому реалізувати мету, яку ставить перед собою вчитель.
Леся Олексіївна активно працює й позаурочний час. Оскільки вона педагог-організатор, то її діяльність майорить різноплановими патріотичними заходами: щорічна святкова лінійка до Дня визволення Полтавщини від фашистських загарбників», військово-патріотична гра «Зірниця», «День патріота», «Фестиваль патріотичної пісні», акції «Шануймо ветеранів», «Свіча пам’яті» тощо. Учителька активно співпрацює з батьками учнів. Проводить лекції, бесіди на патріотичні теми, тренінг «Річка починається із струмка, а Україна – з родини», на якому акцентується увага на створенні міцних родин із стійкими патріотичними поглядами, проводить зустрічі з учасниками АТО та іншими видатними особистостями рідного краю.
Аналіз результатів професійної діяльності
Найкраща нагорода для вчителя – це знання його вихованців. Українська мова та література для учнів Великоперевізької загальноосвітньої школи I-II ступенів один з найулюбленіших предметів. Про це свідчать наступні результати успішності 5-го та 8-го класу за 2013-2014 н.р.

За останні роки можна відзначити значну активність та результативність вихованців школи у мовно-літературних конкурсах та олімпіадах. Вони переможці та учасники предметних олімпіад з української мови та літератури, конкурсу знавців української мови імені П. Яцика, конкурсу читців «Тарасовими шляхами» в номінації «За оригінальне розкриття теми», в районному етапі конкурсу театральних колективів.
Професія вчителя надзвичайно цікава. Головне відповідально ставитися до поставленої мети. Адже кожного дня, записуючи нові життєві оповідання, учитель створює проект майбутнього держави та своїх вихованців.




Участь учнів Великоперевізької загальноосвітньої школи I-II ступенів у мовно-літературних конкурсах
2012-2013 н.р.
  • Самсоненко Дарія , 7 клас, ІІI місце в районному етапі предметної олімпіади з української мови та літератури.
  • Самсоненко Дарія, 7 клас учасниця районного етапу Міжнародного конкурсу знавців української мови ім. П. Яцика.

2013-2014 н.р.
  • Самсоненко Дарія, 8клас,  III місце в районному етапі предметної олімпіади з української мови та літератури
  • Бережна Альбіна, 5 клас,  IV місце в районному етапі Міжнародного конкурсу знавців української мови ім. П. Яцика.
  •  Самсоненко Дарія, 8 клас, переможець районного етапу обласного конкурсу читців «Тарасовими шляхами» в номінації «За оригінальне розкриття теми»
  • Самсоненко Дарія, 8 клас, учасниця регіонального конкурсу «Збережемо ліс!»
  • Бережна Альбіна, 5 клас, учасниця регіонального конкурсу «Збережемо ліс!»
  • Театральний колектив «Мрія», III місце в районному етапі конкурсу театральних колективів.
2014-2015 н.р.
  • Бережна Альбіна, 6 клас,  IІ місце в районному етапі Міжнародного конкурсу знавців української мови ім. П. Яцика.
  • Зубова Інна, 5 клас, IV місце в районному етапі Міжнародного конкурсу знавців української мови ім. П. Яцика.


Комментариев нет:

Отправить комментарий