Тема: Написання апострофа, м’якого знака, подвоєних букв у словах іншомовного походження
Мета: поглибити знання учнів про правопис слів іншомовного походження;
розвивати навички правильного написання та вимови слів іншомовного походження;
виховувати інтерес учнів до мови
Обладнання: Орфографічний словник; підручник з української мови для 5 класу; дидактичний матеріал (сигнальні картки, таблиці, схеми).
Хід уроку
- Організаційний момент.Добрий день!У добрий час, радо ми вітаємо вас.Здоров’я, щастя, радості вам бажаємоУрок рідної мови розпочинаємо.
- Мотивація навчальної діяльності.Слово вчителя:Добрий день, шановні гості! До Вашої уваги хочемо представити казку, назва якої є темою сьогоднішнього уроку. Тож, приємного перегляду.
- Основна частина уроку.Казка(У кутку стоїть парта, стілець. За столом сидить Мова(В українському одязі), щось майструє з великою книгою.)Автор:Десь в країні всіх наук,Де живуть кмітливі люди,У будинку чути стук –Та, ну, хто ж це грюка?А то дівчина, красуняСпокою на мить не має,Бо словник вона майструє,Все працює та співає.А ім’я красуні – Мова,Не проста, а українська,І вона – майстриня слова,І французька, і російська,Мови всіх народів світуЇй знайомі досконало.І дорослі всі, і діти,Коли треба що, питали.Та лиха біда спіткалаУкраїнську нашу мову…Мова:Орфографічний я словник не доскладалаІ помилок допустила в слові.Скільки ж приголосних тихУ словах і колектив, і панна?Це ж уже, ну, просто сміх,Одна чи дві у слові ванна?А про знак м’який і про апострофЯ вже зовсім і не знаю …Автор:І полинула на острів,До науково-сонячного краю.А країна – це Правопис,Її кожен добре знає.Я Вам дам маленький опис,Розкажу все те, що знаю…Тут, де хащі лісові,Побудовані три хати.І приходять туди всі,Хочуть більше знати.Ось живе і Знак М’який,Ось і дві подружки.А по центру – пан верткий,Наш Апостроф варить юшку.І побачивши його,
Наша Мова привіталась…Мова:От і я знайшла «свого»!Бо у мене прикрість сталась:Розгубила орфограмиВ іншомовних я словах,Не згадаю я ні грами –Це ж, ну, просто сум і жах!Апостроф:Ось сідай, моя дитино!Я обідом пригощу.Ну, а там вже буде видно,Чим тобі я поможу.Автор:Пообідали смачненько,І Апостроф раду дав:Апостроф:Як забула ти, рідненька –То закон мій пам’ятай:Коли бачиш букви ці…Апостроф показує букви: б, п, в, м, ф, г, к, х, ж, ч, ш, які висять у нього на шиї.В іншомовнім слові,Перед є, ю, я і ї –Став апостроф, Мово!Автор:Поклонилася дівчинаІ пішла у іншу хату.А тут жив смішний хлопчина,Бо М’яким назвавсь він Знаком.Привіталась наша Мова,Попросила чемно,Щоб сказав, в якому слові,Знак живе таємно.М’який Знак:Таємницю я тримать не стану.Ось це яблуко візьми,Як дарунок цей ти вкусиш –То згадаєш правила усі.Не засмучуйся ти ж дуже,Тож, кусай – і розцвіти…Думка:Як тільки мова відкушує яблуко, Думка підбігає до голови з надписом:«після д, т, з, с, ц, л, н перед я, ю, є, ї, йо – пиши м’який знак!»Автор:І, якщо слухач уважний, -То він добре пам’ятає,І з упевненістю скаже:До кого Мова завітає?Так! Подвоєні це букви,Дві подружки милі.Золоті та працьовиті руки.Та чомусь вони сварливі.Як вони не розберуться в слові –То летять у різні боки.І тоді шукай тій Мові,Цілі сотні років –Чи одна, чи дві їх будеУ певнім слові чарівному.Не подінешся нікуди,За порадою їй знову.Мова:А сваритись, любі, гріх!Дівчата(разом): Ми не винні, Мово!Перша дівчина:Просто є такі слова,У яких стає нам тісно…Друга дівчина:Це то я, а то вона,Займемо «коронне місце».Мова:Так і що ж мені робить?Дорогі мої сестриці!Де ж обох Вас умістить,Ну, а де і поодинці?Перша дівчина:Ось послухай, наша Мово!Є у нас два томи книг,Щоби іншомовне слово,Кожен відшукати зміг.Друга дівчина:Всі слова нам позбиравДорогенький пан Іменник,Їх він нам презентував,Він – це мовний наш знаменник.(Мові дарують дві книги: Власні та загальні назви слів іншомовного походження.)Автор:Попрощалась наша МоваЗ друзями своїми.Та й пішла вона додомуЗ подаруночками всіми.Хлопчик:Ось у руках, гості любі!Я тримаю цей словник.І проблем вже більш не буде,Бо труд Мови той не зник.Орфограми іншомовніТепер ми знатимем усі,Словники орфографічніДопоможуть нам у житті.Фінальний уклін. Учні сідають за парти.Учитель:Дорогі діти! А зараз, для закріплення вивченого матеріалу, я пропоную виконати таку вправу: кожному з Вас я роздам картки, в яких записані слова іншомовного походження з пропущеними подвоєними буквами, апострофом чи м’яким знаком.Ланцюжком, по черзі, будь ласка, поясніть написання кожного слова. А орфограми обґрунтуйте правилом. (робота зі словами)Ми на відмінно впоралися із поставленим завданням. Час Вас оцінити (оцінювання учнів).4.Домашнє завдання: вправа 339(усно), правила.5. Узагальнення вивченого на уроці.Я думаю, що Вам урок сподобався. То ж, давайте з’ясуємо:1.Які слова називаються іншомовними?2. Які відомості в собі вміщує орфографічний словник?3. Коли в словах іншомовного походження ставиться апостроф?4. Коли в словах іншомовного походження ставиться м’який знак?5.Коли пишемо одну, дві буква-н- у словах іншомовного походження?Отже, Ви все зрозуміли, а я Вам дякую за урок! До побачення!
Комментариев нет:
Отправить комментарий