вторник, 16 декабря 2014 г.


ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД
Новорічний мюзикл
«Вечори на хуторі біля Диканьки»
Тема: Новорічний мюзикл «Вечори на хуторі біля Диканьки»
 Мета: викликати інтерес до національної культури; розширити знання учнів про творчість М.В. Гоголя, як письменника, який має відношення до Полтавщини; вчити розуміти мову театру, розвивати творчі таланти, захоплюватись красою, виховувати патріотизм шляхом прищеплення любові та поваги до рідної землі, фольклору українського народу, звичаїв.
Обладнання: Музичне оформлення (фонові мелодії, «Пісня Вакули», «Пісня Оксани», «Ти ж мене підманула», «Пироги вилазьте з печі» та ін.), українські хати (імітація села), меблі, новорічне оздоблення, пам’ятки українця
Хід заходу

  “Я живу весь в своєму народові і землі,
 які знаходяться нерозлучно зі мною…
і ближче стають щохвилини душі моєї”
 М.В. Гоголь
Учитель:
Україна – тихі води й ясні зорі, зелені садки і білі хатки-писанки, лани золотої пшениці. Україна – це розкішний вінок із рути, барвінку, що над ним світять золоті зорі. Лише одне слово, і у нашій уяві постає волошкове поле, батьківська хата з любистком і м’ятою п’янкою та калиновим цвітом, гаї, де витьохкує соловейко. Яка незрівнянна краса, яке багатство барв, кольорів, відтінків і все це - Україна!
А яка ж чарівна наша Батьківщина взимку! Сніжинки, як ті пелюстки огортають нашу рідну землю. А десь далеко чути спів щедрівників, а з неба посміхаються місяць та зорі! Гарно й любо спостерігати таку красу, наповнювати нею своє серце, переливати у творчість.
М.В. Гоголя на все життя вразила і зачарувала її чудова краса, щира співоча українська душа. І от сьогодні ще раз ми доторкнемося до ніжної української душі…
Вистава «Вечори на хуторі біля Диканьки»
Дійові особи:


Оповідач
Вакула
Оксана
Чорт
Чортенята
Чуб
Панас
Подружка 1
Подружка 2
Товариш Сашко
Товариш Кузьма
Солоха
Чортенята
Пацюк
Запорожці
Цариця
Щедрівниці
Пліткарка


Чортеня 1:
Ух, як холодно надворі стало,
Ой, як все у нас попримерзало!
Так, треба нам трішки
Погріти гострі  ріжки!
Чортеня 2:
Ох, як гарно!
 Місяць світить!
І такі щасливі діти!
Ми свято зіпсуємо,
І місяць миттю украдемо!
Чортеня 3:
Зупинися, не чіпай!
Ти хвилинку зачекай!
Тато чорт ось прилетить!
І тобі дуже влетить!
Чортеня 1 :
Яка чарівна ніч!
Чортеня 2:
Ага, щоб робити різну шкоду!
Чортеня 3:
Це ми вміємо!
Чортеня 1:
А де це ми знаходимось?
Чортеня 2:
А, так це новорічне свято!
Чортеня 3:
Зараз ми все свято зіпсуємо!
Чортеня 1:
А давайте ми щось зробимо!
Чортеня 2:
Ану, діставайте чарівні віники!
Разом:
Метем, метем, всіх зосвіту зженем!
Чортеня 3 :
Нічого не виходить!
Чортеня 1:
А давайте покличемо нашого татуся Чортика!
Разом:
Татусю-ю-ю
Чорт:
Диканька гм-м-м-м. (Співає) Ти ж мене підманула, ти ж мене підвела….
Ховається за ялинкою.
Виходять два куми, обійнявшись, співають: « Ніч, яка місячна, зоряна, ясная, видно, хоч голки збирай…»
Чуб:
Куме, а що це так людей багато?
Панас:
Та свято ж!
Чуб:
А-а-а-а!
Панас:
Слухайте, куме, куди це ми йдемо?
Чуб:
А не знаю, ногам видніше, вони зараз розумніші від голови; вони самі шлях знайдуть!
Виходить Чорт.
Чорт:
Мій пардон. Я думаю ви місцеві жителі?
Чуб:
Так!
Чорт:
Хлопці, а що ви хочете, здійсню будь-яке бажання?!
(Дістає довгий листок, перо)
Панас:
Я хочу , щоб у мене були довгі вуса, по коліно!
Чуб:
А я хочу цілими днями спати на печі і нічого не робити!
Чорт:
Все записано! Підпишіть!

Чуб:
А що ти хочеш у замін?
Чорт:
Та нічого такого, маленьку дрібничку ваші душі.
Чуб та Панас:
Ану, геть, звідси (виганяють чорта)
Будинок. Оксана сидить на лаві, чепуриться.
Оксана:
Треба ж було людям вигадати, ніби я гарна... Неправда! Хіба чорним бровам і очам моїм рівних немає у світі? Що ж тут красивого в цьому носі, і в щоках, і в губах? Ніби ж то гарні мої чорні коси? Ух! їх можна злякатися ввечері: вони, як довгі змії, обвили мою голову. Аж тепер бачу, що я зовсім не гарна!.. Ні, гарна я! Ой, яка гарна! Диво!
Співає пісню. Тихо входить Вакула.
Вакула:
 Дивна дівка! І хвастощів у неї мало! З годину стоїть перед дзеркалом і не надивиться, та ще й вихваляє себе вголос.
Оксана (озирнувшись, побачила коваля):
Навіщо ти прийшов сюди? Хіба хочеться, щоб випровадила за двері лопатою?
Вакула:
Не сердься на мене. Дозволь хоч поговорити, хоч подивитися на тебе!
Оксана:
Хто ж тобі боронить? Говори й дивись!
Оксана сідає на лавку.
Вакула:
Дозволь і мені сісти біля тебе!
Оксана (відштовхує його):
Іди геть! Ти смердиш димом.
Оксана відходить і знову чепуриться перед дзеркалом.
Вакула співає
Оксана:
Як з тобою нудно (дає гарбуза)
Кузьма:
Ну, що, доспівався!
Сашко:
Отримав своє!
Вакула:
Не дівка, а чорт у спідниці! (Виходять)
Вулиця. З’являється Чорт
Чорт (оббирає пір’я):
Що за народ! Мені останню ніч залишилося ходити, а ніхто не хоче
віддавати мені своєї душі! Свято, свято – я ваше свято! Ось, я вам зроблю (краде місяць). А що з ним робити? Піду віднесу Солосі, вона все яскраве любить!
Виходить
У будинку Солохи.
Солоха:
Що за життя! І Свербигуз, і Чуб кажуть, що кохають, а заміж ніхто не бере!
Стукіт у двері,Солоха відчиняє.
Солоха:
Ой, чорт, - Чорт!
Чорт:
Мамзель Солоха – ви найчарівніша відьма у світі. Дозвольте ручку, пані!
Солоха:
Візьміть.
Чорт:
Ох! (цілує руку)
А подивіться, який подарунок  я вам приніс (дарує місяць)
Солоха:
А що мені з ним робити? Гарячий!
Виходять
У будинку Оксани.
Подружка 1:
От, ці хлопці. А Кузьма на мене так дивився!
Подружка 2:
Він на мене дивився, а на тебе Сашко!

Подружка 1:
 І Сашко також на мене дивився.
Подружка 2:
А тобі , Оксанко, Вакула подобається?
Оксана.
Мені потрібен такий жених, щоб зірочку з неба дістав!
Входить Вакула
Вакула.
Здрастуй Оксано!
Оксана:
Чого ти за мною волочишся?
Вакула:
Поговорити хочу!
Подружка 1:
Вже пізня година, час додому йти!
Подружка 2:
А я ще трішки посиджу!
Подружка 1 бере Подружку 2 і силою тягне додому.
Вакула:
Через тебе козак гине!
Оксана:
Що? Ти? Та ти на себе в дзеркало дивився? Щоки червоні, чуб стирчить!
Вакула:
Думки всі про тебе! Ось загадуй будь-яке бажання – все зроблю.
Оксана:
Я хочу черевички та тільки такі, як самі панянки носять!
Вакула:
Моя люба Оксано! Я тобі подарую такі черевички!
Оксана:
Ти? Подивлюсь я, де ти візьмеш такі черевички, котрі змогла б я надіти на свою ногу. Хіба ті, що носить сама цариця.
Кузьма:
Ти ба, яких захотіла!
Сашко:
Оце тобі і на!
Оксана:
Так-так! Будете свідками: якщо коваль Вакула принесе такі самі черевички, які носить цариця, обіцяю вийти за нього заміж.
Вакула:
А так? Прощавай, Оксано! Дури, кого забажаєш, а мене вже не побачиш на цьому світі!
Вакула з хлопцями виходять
Оксана: Тю-ю-ю
У будинку Солохи.
Чорт і Солоха обмінюються компліментами, сідають на лавку, стук у двері.
Солоха:
Ой, хтось прийшов, ану ховайся!
Чорт:
Куди (лізе під ялинку)
Солоха:
Та не туди, лізь у мішок!
Чорт лізе у мішок. Заходе Вакула
Вакула:
Невже не зникне з пам'яті моєї ця негідна Оксана? Не хочу думати про неї! (Побачив мішок.) Навіщо тут ці мішки? Завтра ж свято. Занесу їх куди-небудь. (Хоче підняти мішок.) Але ж які важкі!.. Що я за баба? Скоро буду від вітру хилитися! (До Солохи) Солохо, кажуть, що Ви відьма. Я в це не вірю. І у мене до Вас є питання.
Солоха:
Яке питання?
Вакула:
Де мені взяти такі черевички, що сама цариця носить?
Солоха:
Та де ж у Петербурзі, у самої цариці. Та як туди дістатися знає тільки Пан Пацюк
Вакула:
Ну, спасибі, а мішок я таки винесу.
(Бере мішок виходе)
Оповідач:
Цей пузатий Пацюк був колись запорожцем, але чи вигнали його, чи сам утік із Січі, — цього ніхто не знав.
(Пацюк сидить і їсть галушки. За його спиною з’являється Вакула з мішком за плечима.)
Вакула:
Я до Вас прийшов, Пацюк!
Пацюк підняв голову і знову нахилився їсти галушки.
До тебе прийшов, дай Боже тобі всякого добра! Пропадати доводиться мені, хоч до чорта звертатися!
Пацюк. Коли потрібен чорт, то і прямуй до чорта!
Продовжує їсти
Вакула (кланяється) Для того я й прийшов сюди: окрім тебе, думаю, ніхто не знає до нього дорогу.
Пацюк не реагує, мовчки доїдає галушки
Зроби ласку, чоловіче добрий, скажи, як мені до нього дістатися.
Пацюк:
Тому не треба далеко ходити, у кого чорт за плечима сидить.

Вакула:
Що? Про що це він каже? (Замислюється.)
Вакула виходить з будинку Пацюка
Вакула:
Вирішив піти з села. Може, забуду ту Оксану. О, щось в животі бурчить!
Добре хоч харчів взяв (відкриває мішок з нього вилазе Чорт)
Чорт:
Як тебе звуть?
Вакула:
Вакула, а ти хто?
Чорт:
Та я так проїздом!
Вакула:
Ага, на моїй спині! Та ти чорт! Гидкіший, ніж на моїх малюнках!
Чорт:
Чув, що в тебе є якесь бажання! Тільки ти ж знаєш, що без контрактів нічого не роблять. (Дістає контракт)
Вакула.:
Згоден! У вас, я чув, розписуються кров'ю. Стривай же, я дістану з кишені цвях! (дістає хрестик)
Чорт:
(жалібно). Змилуйся, Вакуло! Усе, що тобі потрібно, все тобі зроблю, відпусти лишень душу на покаяння!
Вакула:
Ага, ось яким голосом заспівав! Тепер я знаю, що робити: вези мене зараз-таки на собі! Чуєш, та лети, як птаха!
Чорт:
Куди?
Вакула:
До Петербурга, прямісінько до цариці! (Зникають.)
Оксана:
Даремно сказала про черевички, Вакула, хоч і не принц, але з ним я себе відчуваю принцесою! Дівчата, а давайте поворожимо!
Пісня «Ворожіння»
Оповідач:
Коваль мало не зомлів від страху, відчуваючи, що піднімається в повітря. Спочатку піднявся він від землі так високо, що нічого не міг угледіти внизу. Згодом Вакула вже звик і навіть почав глузувати з Чорта.
Усе було світло вгорі. Повітря в легкому сріблястому тумані здавалося прозорим. І раптом засяяв під ним Петербург, увесь у вогнях...
(З'являються Вакула й Чорт.)
Чорт:
Їхати просто до цариці?!
Вакула:
Ні, страшно... Тут десь зупинилися запорожці, котрі проїздили восени через Диканьку. Агов, Чорте, вези до запорожців.
(Входять двоє запорожців)
Вакула (кланяється до землі):
Здорові були, панове!
Запорожець 1:
Що там за чоловік?
Вакула:
А ви не впізнали? Це я, Вакула, коваль! Коли проїздили восени через Диканьку, то прогостювали в мене.
Запорожець 2:
А! Той коваль, що малює гарно!
Запорожець 1:
Здоров був, земляче, потім поговоримо з тобою більше.
Запорожець 2:
А тепер ми йдемо до Цариці.
Вакула:
До Цариці?!! Візьміть і мене з собою!
Запорожець 1:
Тебе? Що ж ти там робитимеш? Ні, не можна.
Запорожець 2:
Ми, брате, говоритимемо з Царицею про своє.
Вакула:
Візьміть! (Нахиляється до своєї кишені.) Чорте, проси! (Ударив по кишені, Чорт запищав.)
Запорожець 2:
Візьмемо його з собою?
Запорожець 1:
Та вже хай їде! (Виходять.)
Оповідач:
Дивно знову було Вакулі, коли величезна карета помчала його вулицями міста. Позаду лишалися багатоповерхові будинки, а дорога, здавалося, сама котилася під ноги коням. Карета зупинилася перед палацом. Запорожці увійшли в чудові сіни й почали підніматися добре освітленими сходами. Несміливо йшов за ними коваль, боячись на кожному кроці посковзнутися на паркеті. Пройшли три зали. Раптом запорожці впали долілиць і заволали в один голос.  Коваль, не вгледівши нічого, теж сумлінно розпростався на підлозі.
(Запорожці, Вакула і Цариця перед ними.)
Запорожці й Вакула:
Змилуйся, мамо! Змилуйся!
Цариця:
Устаньте!
Запорожці й Вакула:
Не встанемо, Мамо! Не встанемо! Умремо, а не встанемо!
Цариця:
Устаньте! Я велю! А скажіть, козаки, а що вам найбільше сподобалось у вашій цариці?
Вакула:
 Ваша Величність, у Вас дуже гарні черевички, мабуть, щоб носити такі треба мати цукрові ніжки!
(Запорожці й Вакула встають.)
Цариця:
 Ну, і хлопець! Вчора мені з Голландії привезли черевички, але вони мені малі. Унести їх сюди. Візьми собі мої черевички, чоловіче добрий.
Вакула:
Спасибі, мамо! (Кланяється і відходить. Біля виходу стукає себе по кишені.) Чорте! Винеси мене звідси негайно!
Оповідач:
Мов вихор, нісся Чорт із Вакулою назад. Миттю опинився коваль біля своєї хати. Тут, ухопивши лозину, тричі вдарив нею Чорта, і той стрімголов кинувся тікати. Після цього Вакула ліг спати. 
Щедрівниці співають до них підбігає Пліткарка
Пліткарка:
А ви чули останні новини?
Щедрівниця 1:
Що чули?
Щедрівниця 2:
Де чули?
Пліткарка:
Вакула втопився!
Щедрівниця 3:
Що ти брешеш?
Пліткарка:
Я сама бачила повісився. А, ні, стрибнув в ополонку і втопився!
Щедрівниця 4:
Ага, стрибнув в ополонку і повісився! Ой, стрибнув в ополонку і втопився!
Пліткарка:
То у тебе щось булькнуло! А він повісився! На тому дальньому дубі!
Подруга 1:
Хто втопився?
Подруга 2:
Хто повісився?
Пліткарка: Вакули більше нема!
Всі виходять, заходить Оксана з батьком та подругами
Оксана (до подружок):
А що, коли він і насправді пішов і вже ніколи не повернеться? А що, коли зважиться на щось страшне? Чого доброго! Адже він так любив мене...
З'являється Вакула з парубками
Вакула:
Поглянь, які я тобі приніс черевички!
Оксана (радісно):
Йой! (Втрачає свідомість, приходить до тями)
Вакула.:
Такі ж, як носить цариця!
Оксана.:
Ні, ні! Мені не треба черевичків! Я і без них тебе кохаю!

Фінальний танок, уклін.
Учитель:
Ми маємо плекати в своїм серці любов до рідної землі, до нашого талановитого народу. І зараз кожен з вас, як новорічний подарунок, отримає «Пам’ятку українця» (Додаток 5)
(Учасники вистави кожному дарують «Пам’ятку»)
Учитель:
Україно моя, бачу тебе в майбутньому! Жайворонки дзвенять у погідному небі, переливається колосся пшениці, Дніпро-Славута котить свої хвилі, нові таланти мережать твою долю, відкриваючи твій новий день Україно. Тож, не дайте висохнути криниці душі своєї, розбудуйте і плекайте свій дар. Примножуйте красу, сійте зерна любові до рідної землі, яка вас зростила. Будьте щасливі! На все добре!



Комментариев нет:

Отправить комментарий